Då skärpte jag till mig

Under 20 år hade jag slentrianmässigt sparat i fonder, lite aktier, tjänstepension, allmän pension samt på sparkonto. Det roliga i detta är att jag själv har utbildat mig inom ekonomi, jobbat på bank i x antal år och nu kör som konsult i en annan bransch.

Det var först under våren 2019 som jag skärpte till mig och insåg att "jag måste få koll" på min ekonomi. I vår familj (2 vuxna och 2 barm) har vi haft och har fortfarande en god ekonomi. Vi sparar undan regelbundet till vårt "tråkiga konto" samt vårt "roliga konto". Från det "tråkiga" plockar vi till våra försäkringar, underhållskostnader på hus, bilservice mm. Det "roliga kontot" används till familjens semester. Dock var det ju detta med mitt eget sparande också.

Jag var förkyld ett par dagar i april/maj och det var då jag började lyssna på några ekonomi-poddar. Ärligt talat vet jag inte varför det blev så. Dock öppnades mina ögon och jag insåg att jag var tvungen att kolla över detta med pensionssparandet men även mitt fondsparande. Med hjälp av Småspararguiden's Pensionsrapport tog jag mitt första steg för att få in mina pengar på rätt typ av fonder till låga avgifter och rätt risknivå.

Sedan detta så känner jag att jag samlat på mig en hel del kunskap och egna resonemang kring sparande och investering men jag kommer aldrig påstå att jag kan aktiemarknaden, den är för oberäknelig.

Jag hoppas med detta att jag kan inspirera och tipsa läsare om vad man kan göra. Eftersom jag själv är +40 år så kanske jag är lite annorlunda från många andra som blogggar om att man skall spara undan x % av sin inkomst varje månad. Vi lever ett ganska vanligt liv med de utgifter som det innebär. Samtidigt så vill jag själv se vad jag kan uträtta och vilka ekonomiska förutsättningar jag kan ge mig och min familj.


Kommentarer

Populära inlägg