Sparkvot eller investeringskvot

En rekommendation som man allmänt hänvisar till är att spara minst 10% av sin inkomst. Många på twitter och olika bloggar brukar även ange hur stor sparkvot man har.

Jag tänker lite lite annorlunda. Som jag skrev i förra inlägget så sparar vi en hel del gemensamt till tråkiga och roliga utgifter. Även om detta inte är pengar som sätts in i fonder eller aktier är det ändå ett specifikt sparande (eller är det planenliga kostnader?).

Med tanke på att vi är en ”småbarnsfamilj” är det inte lika ”enkelt” att tokspara så lägger jag inte allt för stor press på mig. De senaste månaderna har jag räknat lite på en slags sparkvot och en investeringskvot. Sparkvoten inkluderar både min del i vårt gemensamma sparande samt mitt eget sparande som går in i fonder och aktier. Investeringskvoten som jag kallar det är endast mitt eget sparande i fonder och aktier. Beloppen sätts alltså i relation till min nettoinkomst.


Sparkvoten har de senaste månaderna hamnat på ca 50% och min investeringskvot ligger på ca 20-25% Målet är att börja investera vårt ”tråkiga” sparande också. Dock skall vi ha den bufferten på en viss nivå först.



Kommentarer

Populära inlägg