Övergripande investeringsstruktur

När det gäller mitt sparande/investerande så var jag under ganska lång tid ganska ostrukturerad. Jag köpte lite fonder här och där utan att ha så mycket hänsyn till tillgångsslag och andra faktorer.



Det var dock när jag stötte på upplägget med "Bucket theory" som jag fick lite struktur (iaf enligt mig själv). Som så många andra så är jag nog en person som tycker det är jobbigt att se sitt sparande minska under osäkra tider. Därför beslutade jag mig för att lägga upp det efter olika riskprofiler.

Som jag tidigare nämnt så är det väsentligt att ha ett buffertsparande, helst på ett vanligt sparkonto för oväntade utgifter. Eftersom vi i familjen har ett gemensamt buffertkonto så har jag inte så mycket själv, men det finns ca en nettolön. Därefter har jag lagt upp det så här:


  • Bufferthink (specialversion av buffertprofilen, här sparar jag enl. permanent portfolio modellen, 25% aktier, 25% guld, 25% långa räntor och 25% korta räntor)
  • Mellanhinken (en klassisk modell bestående av 60% aktiefonder, 35% räntefonder och 5% guld)
  • Aktiehinken (80% aktiefonder, 10% räntefonder och 10% ädelmetaller)

Bucket-theory eller hinkmodellen funkar som så att jag fyller på min bufferthink tills den är full (hur mycket det innebär får man själv avgöra). Därefter fyller jag på min mellanhink och när den är full går allt framtida in i aktiehinken. Det är i min aktiehink som tillväxten skall ske. Buffert- och mellanhinken skall egentligen funka som lite airbag om det blir lite osäkra tider.

Hinkarna ombalanserar jag lika ofta som jag ombalanserar dess innehåll, i nuläget varje halvår. Har de olika hinkarna växt över min målsumma så flyttar jag detta till aktiehinken. Har någon av buffert eller mellanhinken sjunkit under målsumman så flyttar jag från aktiehinken.

En del kanske tycker att det blir onödigt rörigt men för mig är det faktiskt tvärtom. Jag har tydliga ISK med specifika riskprofiler och jag vet hur mycket som skall finnas i dom. Resten och framtida investeringar går in i aktiehinken.

Som en liten avslutning kan jag visa utvecklingen för min bufferthink. Den har gått bäst av mina hinker i år. Främst pga oron med Iran i början av året och nu på slutet pga Corona-viruset. Det är så jag vill att den skall funka. Vid oro och osäkerhet skall denna bara tuffa på. Den skall inte hänga med i uppgångarna men inte kunna sjunka med i svängningar nedåt.



Kommentarer

Populära inlägg